Mellem linjerne

Fundamentet for samarbejde, virksomhed og velbefindende


Hovedformål og forkærlighed

Hovedformålet i min virksomhed er at gøre tekster bedre. Det er den korte forklaring.

I den lidt længere handler det om at gøre alt det tilsyneladende kedelige interessant ved at skrive, så folk ikke kan lade være med at læse videre – i princippet kan teksterne derfor handle om hvad som helst. Men jeg har en forkærlighed for kultur, psykologi og videnskab. Det kan være portrætter af personer, ting og steder. Og det kan være krydsfeltet mellem videnskab, idéer og det menneskelige sind. I det hele taget bøger om alt det umiddelbart kedelige og komplicerede, som skal formidles let, og alt det, jeg synes, er vigtigt.

Foruden alt det, jeg endnu ikke har opdaget, er vigtigt. 


Pas godt på kunstnerne, tænkerne og kreatørerne 

Ophavsret, god citatskik og kreditering er vigtige parametre, når du arbejder med mig. Det lyder lidt skrapt. For et menneske, der synes, at fleksibilitet er en ret god egenskab at have og også værd at stræbe efter i enhver form for samarbejde, er jeg meget lidt fleksibel, lige præcis når det gælder kreditering. Respekter, at andre har brugt flere års arbejde på at finde frem til det, som tager dig fem sekunder at copy paste. For tænkerne, kunstnerne og kreatørerne er deres værker deres produkter og det, de skal leve af. Og en tekst har lige så stor værdi for en forfatter som en Audi for en bilforhandler. Derfor: Gør dig umage med at citere korrekt og kreditere ophavspersoner.

Ligesom man skal være god ved sin bog, skal man også være god ved forskere og forfattere og andre, der har turdet at sige noget højt og citere dem med omhu. Og man skal også være god ved sine læsere og give dem de rigtige oplysninger, så de har mulighed for at læse videre og efterprøve ens pointer.

Og vi kan lige så godt tage den med det samme. Pippi Langstrømpe har aldrig sagt: 

"Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt finde ud af."

Så er den ude af verden.

Jeg synes i øvrigt også, at det er et åndssvagt udsagn. For måske kan du netop ikke finde ud af det, fordi du ikke har prøvet det før. Hvilket bringer mig videre til noget andet, som heller ikke er flovt ikke at kunne.

Nemlig at skrive.


Når gennemsigtighed er at foretrække

Når jeg er din ghostwriter, er du forfatternavnet. Men selvom jeg er en usynlig forfatter, er jeg ikke en usynlig ghostwriter. Derfor krediteres jeg sådan: "Skrevet i samarbejde med Rikke Finland" eller "Fortalt til Rikke Finland". Jeg kan bedst lide, når folk står ved det, de ikke kan selv. Bare fordi man er dygtig til sig fag, betyder det ikke nødvendigvis, at man så også er dygtig til at skrive om det.

Jeg tror ikke, at alle kan skrive bøger, ligesom alle heller ikke kan finde ud af at rådgive forældre med kollapsede familier, at give juridisk vejledning eller sætte et dragshow på benene. Det er derfor, at jeg gør det i at skrive – og at du kan hyre mig til lige præcis det – og at jeg ikke stiller op til Nattens Dronning. Og i øvrigt heller ikke vender tilbage til slagtergerningen i Føtex. Den eneste gang, jeg svarede rigtigt på noget som helst var, da jeg fik overbevist en vred mand om, at en kylling altså kun har to ben og ikke fire, og at der var det antal lår i pakken, der skulle være. 


It's pure math, darling

Mine priser er baseret på mange forskellige komponenter og sjældent på mantraet, at det altid handler om at prissætte ud fra den værdi, du tilfører et projekt. For hvor meget er en bog, det har taget fem år plus det løse at skrive, værd? Hvor meget er én glad forælder, som fandt hjælp fra din bog, værd? Eller det fine forord, du aldrig bliver træt af at læse? Eller at se alle de mennesker, man har elsket, få liv i en bog? Hvordan værdisætter man lige det? Jeg aner det ikke, og jeg kan ikke sætte noget som helst tal eller en hvilken som helst anden form for markør på den værdiansættelse og måling. I have no clue.

I min verden er tid og ord også værdifulde, så begge dele bruger jeg til at fastsætte mine priser. Og jeg prissætter allermest ud fra ren matematik: Hvad skal jeg hive ind for ikke at stemple ud og begynde at søge fast arbejde? Og hvad skal der til, for at jeg bliver ved med at synes, at arbejdet med bøger og forfattere er det fedeste i hele verden og med glæde åbner samtlige mails med emnelinjer som "Hjæææælp!" og "Aaaaarg" ?

Selvom jeg altid bliver glad, når folk gerne vil tale om deres bog med mig og "bare lige sender et manuskript med, for så er det nemmere at tale om", er der ikke noget "bare lige" over at læse og tage stilling til 50.000 ord – tænk blot over, hvor lang tid det tager at læse denne tekst. Det er blandt andet derfor, jeg har en ydelse, der hedder "Feedback". Jeg læser selvfølgelig din tekst, hvis det er for at vurdere, om vi skal arbejde sammen. Men ikke til de små snakke, hvor en forfatter mest af alt har brug for nogle hurtige tips til selv at komme videre. Af samme årsag har jeg også et meget begrænset antal snakke til rådighed. Igen: fordi tid er værdifuld.

Kommer dit projekt til at tage væsentligt længere tid end beregnet, f.eks. fordi du ændrer synspunkt undervejs i forhold hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er, og det derfor betyder dobbelt op af ændringer, regnes de ekstra timer oven i prisen, men aldrig uden et varsel fra mig. Det samme gælder, hvis du ikke har styr på dine kilder og citater, og jeg derfor har ekstra arbejde med at finde frem til, hvem der sagde hvad, hvad ophavspersonerne hedder, og om de overhovedet har sagt det, du skriver. 


Hvilke bøger!

Jeg hjælper allerhelst forfattere med bøger, der ikke er skrevet før. Altså bøger, der ikke går hundrede af på dusinet. Eller hvor man allerede kan gå i en boghandel eller på biblioteket og finde en bog med præcis de samme pointer som dine. Eller bøger fulde af selvfølgeligheder, som ingen kan være uenige i.

Hos mig må du hellere end gerne blande genrer, være alt for amerikansk og personlig, sur for en sikkerheds skyld og lige lovlig skrap. Du må også godt undlade at efterleve samtlige skriveregler" og falde i flere klassiske fælder, fordi du har skrevet "man" og glemte at slå en darling ihjel. "Man" fungerer indimellem upåklageligt, en darling er måske en darling, fordi den er god, og regler lader man være med at følge kategorisk, men tager stilling til fra gang til gang. Jeg er allergladest for de bøger, som kun du kan skrive, fordi de oser af din personlighed, dine holdninger og din vinkel, som ikke samtidig er alle andres.

Går du alligevel i gang med allerede kendt viden eller med det, der ofte opfattes som banalt eller det, ingen er uenige med dig i, så skriv det så interessant, at vi ikke kan lade være med at læse. Eller skriv om alt det, vi godt ved, men aldrig gør, på en måde så vi ender med rent faktisk at lette rumpetten og gå anderledes ud i verden. 


Og hvilke forfattere!

Mine kunder er som regel soloselvstændige og iværksættere, mellemstore virksomheder og store, etablerede forlag. Vidt forskellige og alligevel med fællesnævnere: som for eksempel at ville gøre sig umage. Det kan man ikke altid se i teksterne, og det er jo også derfor, man hyrer mig. Men umage med det, de sender ud i verden.

Selvom jeg ikke behøver at være enig med dig i alt det, du gerne vil skrive om, fravælger jeg som regel bøger, hvis menneskesyn ligger alt for langt væk fra mit. Jeg bliver også en utroligt besværlig redaktør og ghostwriter, hvis jeg har lyst til at udfordre alt det, du står for. Og jeg vil have meget svært ved at stå på mål for din bog, hvis jeg selv står for alt det modsatte og går ned, når du går op, og kigger ud, når du kigger ind. Uanset om jeg sagtens ville kunne hjælpe dig med formidlingen, vil jeg allerhelst også synes, at bogen er nødvendig at sende ud i verden – baseret på min komplet subjektive holdning. Indimellem har jeg noget at have det i, andre gange ikke.

Jeg arbejder ud fra, at man skal være god ved bøger. Man skal give dem de bedste vilkår, når man sender dem ud i verden. Det er ikke altid det nemmeste for forfatteren, men det er det bedste for bogen. 

Efter et møde eller et tilbud holder jeg min kalender åben for dit projekt i 14 dage. Derefter disponerer jeg videre. Bogprojekter er lange forløb, og kalenderkabalen skal gå op. Derfor kan jeg desværre ikke holde et tidsvindue åbent længere end 14 dage uden en færdig aftale. Du er altid velkommen til at vende tilbage senere, så ser vi, hvad der er muligt på det tidspunkt.

Du får nemmest fat i mig ved at skrive til min mail rikke@rikkefinland.dk. Min telefon er ofte slukket, fordi det er langt nemmere at skrive bøger, når man ikke taler i telefon. På Messenger, LinkedIn og Instagram (som jeg overhovedet ikke kan finde ud af) får du indimellem et svar, hvis altså jeg har set din besked. Boltrer du dig derfor derinde og synes, at du har ligget meget længe i mine beskeder, har du sikkert ret. Send en mail i stedet. Du får ikke nødvendigvis svar med det samme, men et svar får du.

Hvis du vil se en prisliste med vejledende priser i, så du har en nogenlunde idé om, hvad det hele koster, skriver du også bare til mig. Gerne på mail, hvis du vil være sikker på et svar. 


Den foreløbige slutning

Det var det. Sådan ser det ud, samarbejdsfundamentet. Indtil det er tid til at lave et nyt. 


Cookies? By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

error: Indholdet er beskyttet!