Det er er ikke så meget anderledes, end hvis du skal renovere dit køkken. Du skal både kontakte en vvs’er, som skal installere den nye vask, og maleren, skal du også have fat i, for det er hende, der skal male væggene. Og køkkenet kan du heller ikke sætte op selv, så her skal du også have fat i en leverandør. Overordnet set er det det samme projekt: Et hvidt 90’er laminat køkken, der skal renoveres, fordi du ikke længere kan holde ud at se på de lakerede fyrretræslister.
Men arbejdet skal udføres af flere forskellige fagfolk med hver deres ekspertise. Og dem sørger du for at hyre og for at styre.
Ligesom ved din bog.
Hvis du selv vælger at udgive bogen, er du også selv herre over den. Du hyrer altså et team til at tage sig af de forskellige dele, som du ikke selv er god til. Måske er det alle dele undtagen at skrive. Måske får du endda også en til at skrive for dig.
Projektlederen er vigtig.
For det er projektlederen, der holder i alle trådene. Og det er projektlederen, der søger for, at leverandørerne såsom redaktøren, korrekturlæseren, grafikeren, trykkeriet og PR-konsulenten:
Photo: Science in HD, Unsplash
Tænk på det at være projektleder som et tredelt projekt, hvor du skal:
Hver person, du hyrer, har sin del, de tager sig af.
Alt sammen foranlediget af dig og selvfølgelig hele tiden i samarbejde med dig, som er projektlederen på din bog.
Så hvis du ikke kan holde styr på, hvem der har masterdokumentet, eller hvornår diverse deadlines falder, og hvis du heller ikke kan huske de seneste rettelser, eller huskede at sende bagsideteksten til korrektur og ikke ved, om grafikeren nåede at ændre punktopstillingen på side 143, skal du ikke gøre det selv.
Hyr i stedet én til at holde styr på samtlige dele af arbejdsprocessen. Mange redaktører er vant til at være med fra begyndelsen af et projekt, til bogen bliver sendt på gaden.
En projektleder kan være den person, der sørger for, at dine leverandører gider at arbejde sammen med dig en anden gang.
Photo øverst: Andrew Neel, Unsplash