Giv din bog de bedste betingelser

At gøre det bedste for sin bog er hovedbudskabet, når du skal til at finde leverandører. 


Gør det, du kan selv, hvis du kan gøre det godt. Og hyr dygtige folk til alt det andet.


Selvom din højskolelærer sagde, at du var rigtig god til at tegne øjne, er det ikke sikkert, at du skal tegne den der løve selv, som nu skal pryde din forside.

Bogens indhold

Når du skriver din bog, har du brug for dygtige mennesker, der kan finde ud af at forholde sig til dit indhold og hjælpe dig med at formidle dit stof. 

Redaktøren

Redaktører kan have flere forskellige roller.


Det kan være som konceptudvikler, altså den, der er med til at udtænke hele konceptet for din bog.

 

Det kan være som skrivetræner og guide, mens du skriver, så du ikke famler i øst og vest og heller ikke ender med at udgive sort snak. 


Og det kan være som den, der rydder op i dit manuskript, sletter og omskriver.  

Betalæserne

En betalæser kan være en frivillig læser, som giver feedback, og det kan også være en læser, som du betaler for at læse med. Vælg et par stykker ud - og helst nogen, som er din målgruppe.  


Sørg for at give dine betalæsere vejledning i, hvad du gerne vil have kigget på. Og lad dem fokusere på hver deres områder. Ellers får du feedback, der udelukkende handler om den kommafejl, du har på side 76, og hvis det er en gammel skolelærer kan du også risikere et kursus i korrekt brug af "hans" og "sin".   


Men det er det, du har korrekturlæseren til. 

korrekturlæseren

Selvom du har en redaktør på dit manuskript, skal du stadig have hyret en korrekturlæser. For redaktøren er ikke professionel korrekturlæser, og det er din betalæser som regel heller ikke. 


Korrekturlæseren renser dit manuskript for stavefejl, tastefejl, kongruensfejl, og hvis det er en dygtig en af slagsen, får du også besked, når ét ord med fordel kan skiftes ud med et andet og klarere et af slagsen. 


Husk også altid at få en korrekturlæser til at læse dit layoutede manuskript og omslag igennem. En grafiker tænker ikke nødvendigvis i korrekte orddelinger, og indryk og mellemrum kan glippe, når et manuskript bliver sat op. 


Bogens udseende

Din bog må også gerne være så pæn at se på, så boghandleren har lyst til at stille den frem på hylden, og så læserne har lyst til at åbne bogen. 


"Don't judge a book by its cover" ... men det gør vi alligevel.

fotografen

Det kan godt være, at du ikke har skrevet en biografi, men derfor er det alligevel meget rart for din læser at se, hvem forfatteren er. 


Så få taget nogle gode billeder. Det er meget få forfattere, der kan slippe af sted med at have et portrætbillede taget tværs over ymerskålen ved morgenmadsbordet i sommerhuset i 1996 på deres bog. Nogen kan ... men ikke nødvendigvis dig. Heller ikke selvom du synes, at det billede lige er dig.


illustratoren

Det er ikke sikkert, at du har brug for en illustrator. Men hvis du skal have tegninger eller illustrationer med - det kan både være inde i bogen og på forsiden - kan du få brug for én. (Jvf. løven længere oppe i teksten. Don't go there!)


Nogle grafikere fungerer også som illustratorer. 


Hvis du ved, at du har brug for tegninger, så spørg den grafiker, du har tænkt dig at hyre, om det er noget, han eller hun kan klare. Hvis ikke, må du i byen og finde en – evt. på anbefaling fra din grafiker. 

grafikeren

En grafiker designer udseendet af din bog for dig, finder den font, som passer bedst til bogen, får sat indholdet op, så det er rart at læse, og afstemmer farveskala og visuelt udtryk i det hele taget. 


Stol på, at grafikeren ved, hvad der ser flot ud på tryk, og hvilken type papir du skal vælge. 


Som regel er det også grafikeren, der har kontakten til trykkeriet og sørger for, at den orange farve, du har fået i kinderne på prøvetrykket, bliver skiftet ud med den velkendte blege, du plejer at have. 

trykkeri

Hvis du har fået hyret dig en grafiker, som er vant til at sætte bøger op, vil den grafiker højst sandsynligt også have et fast trykkeri. Og måske endda også en kontaktperson på trykkeriet. 


Det betyder, at du kan få god vejledning af din grafiker. 


Trykomkostninger skal du imidlertid stadig betale, med mindre grafikeren har givet dig en pris, hvor trykomkostninger er inkluderet. 


Bogen flytter hjemmefra

Selvom din bog er god og også ser pæn ud, er det ikke sikkert, at folk finder den.


Heller ikke selvom du har visualiseret det og "tror på det". 

Administratoren

Du kan vælge at sørge for distribuering af din bog selv. Det kan godt være, at der er en del at se til, men det er ikke nødvendigvis svært. 


Og i modsætning til mange af de andre punkter er det her et af de steder, hvor du rent faktisk KAN gøre det selv: for eksempel oprette dig i bogportalen, sende pligteksemplarer til det kongelige bibliotek, finde en god lagerløsning osv. 


Men du kan også lade være og - ligesom med alt andet - hyre en, der tager sig af det. 


Det kommer an på, om du vurderer, at din tid er bedre brugt andre steder, eller om du godt kan lide også selv at styre den del af processen. 

pr-konsulenten

En PR-konsulent ved, hvilke vinkler man kan trække ud af din bog - også vinkler, du aldrig selv havde tænkt over. 


PR-konsulenten ved også, hvordan man bedst får solgt din bog ind til redaktørerne rundt omkring på dagblads-, TV-, fagmagasin-, og ugebladsredaktionerne. Og hvordan man undgår at pisse dem af. De er for eksempel rimeligt ligeglade med, at du har fået fortalt "af rigtig mange, at din bog er virkelig god."


Og så har PR-konsulenten også den rigtige kontaktinfo til de forskellige redaktioner. Og skal hyres langt tidligere, end du lige tror. 


markedsførings-duden/tekstforfatteren

Mens PR-konsulenten tager sig af dagblade, magasiner og TV, vender du blikket mod alle de andre kanaler. 


Eller også gør din markedsføringsekspert. For der er også dit website at tænke på, dine SOME-kanaler, din podcast, dine nyhedsbreve, dine workshops og foredrag. 


Nu behøver du ikke nødvendigvis at fylde alle steder. Men at være til stede på et par platforme vil nok være en god idé. 


Bare fordi du har skrevet en fantastisk bog om myrer, betyder det ikke, at du også er god til at lægge de der lækre billeder op på Instagram. Måske har du simpelthen ikke nogle skarpe billeder af myrer. Men så er det, at en markedsføringsekspert ved, hvad du kan gøre og hvad du kan skrive. 



Photo øverst: Canva

Bottomline:  Vær god ved din bog!

Og hvis du er i tvivl om, hvem du skal hyre, så kan du blive inspireret i en bog, som min gode samarbejdspartner Kristin Sørum fra SPITZEN Publish har skrevet. Få den ud! 

Cookies? By continuing to use this site, you accept our use of cookies.